Rodzaje i podział czekolad

Czekolada jest jednym z najpopularniejszych wyrobów cukierniczych. Wielbiciele słodkości mogą wybierać spośród różnych rodzajów tego kalorycznego przysmaku. Mleczna, biała, gorzka lub deserowa często zawiera dodatki urozmaicające jej klasyczny smak. Alternatywą dla tradycyjnych frykasów są czekolady z bakaliami, orzechami (włoskimi, laskowymi, arachidowymi), aromatyczne  z chilli, imbirem, cynamonem, pieprzem, papryką, z owocową galaretką, delikatnym nadzieniem truskawkowym, miętowym, karmelowym, toffi, z drażami, ryżem preparowanym lub żelkami. Zamiast twardej w postaci tabliczki, można sięgnąć po wariant w formie gęstego napoju. Gorąca czekolada z Nutelli, kakao, bądź stopionej tabliczki urozmaicona bitą śmietaną, lodami, wiórkami kokosowymi, cynamonem, czy ostrą papryczką doskonale sprawdzi się w  roli pożywnego, aromatycznego deseru.

 

Rodzaje czekolad

Mleczna- wyprodukowana z kakao (30- 50 %) mleka (proszku mlecznego), cukru i wanilii

Biała– nie zawiera proszku kakaowego, natomiast  ilość masła kakaowego waha się w granicach 10- 30%

Gorzka– charakterystyczny smak zawdzięcza dużej zawartości miazgi kakaowej (70 – 90%- proszek i masło kakaowe)

Deserowa– łagodniejszy odpowiednik gorzkiej (50- 70% kakao) często z dodatkiem aromatycznym składników

Kuwertura– produkt wysokiej jakości z dużą zawartością masła kakaowego (30- 40%). Miazga kakaowa z cukrem i domieszką wanilii używana jest przede wszystkim w cukiernictwie do zdobienia ciast i deserów.

Wyrób czekoladopodobny– w wyrobach tego typu zawartość kakao nie przekracza 5- 7%. Droższy tłuszcz kakaowy zastępowany jest przez tańsze tłuszcze innych roślin, stąd niska cena produktu.

 

Wartość odżywcza czekolady

Czekolada nie tylko zachwyca smakiem i aromatem. Składniki użyte do jej wyprodukowania podnoszą poziom serotoniny we krwi- poprawiają nastrój i wywołują uczucie zadowolenia. Kilka kostek czekolady dodaje energii, niweluje zmęczenie i motywuje do aktywności. Słodki przysmak zawiera również kofeinę o właściwościach pobudzających. Ponadto, z najnowszych badań naukowców wynika, że regularne spożywanie niewielkiej ilości czekolady wpływa korzystnie na pracę układu krążenia i elastyczność naczyń krwionośnych.

Poza zaletami, nie brak także zagrożeń wynikających ze zbyt częstego sięgania po czekoladę. Wysoka wartość energetyczna tego produktu (500- 600 kcal/ 100 g) sprzyja tyciu, dlatego szczególną ostrożność zaleca się osobom na diecie i cukrzykom, mogącym wybierać tylko określone warianty bez dodatku cukru. Nadmierne spożywanie czekolady może prowadzić do uzależnienia, bólu głowy, reakcji alergicznych, a nawet do powstania kamieni nerkowych.

Najzdrowsza jest czekolada gorzka, o największej zawartości kakao- składnika bogatego w magnez, żelazo, potas, cynk. Spora ilość miazgi kakaowej jest także w czekoladzie deserowej. Zdecydowanie mniej wartości odżywczych ma czekolada mleczna zawierająca nawet do 50 % cukru. Osoby preferujące zdrową żywność powinny unikać przede wszystkim wariantów z nadzieniem (np. z karmelem) oraz czekolady białej wyprodukowanej z tłuszczy roślinnych, cukru i sztucznych aromatów bez dodatku cennego proszku kakaowego.